Het Forum van ShowYourSound.nl
Home | Frontpage | Profile | Active Topics | Members | Search | FAQ | RSS | SyS Wiki
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 NL - Car Audio
 Installatie Vragen
 slecht geluid bij "standaard" radio in VW Touran
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  
Translate:

asleeper
Starting Member

3 Posts

Posted - 09 Aug 2006 :  22:35:47  Show Profile
Hallo,
ik rijd nu al 2 jaar met een auto vd zaak, nl. een VW Touran.
Prima auto, daar niet van, maar die audio is dus (naar mijn mening!) verschrikkelijk. En heb dan nog wel de 8 luidsprekers optie.
De radio-cd is dus "vw" RCD300, een dubbele din met 0 vermogen.
Heb ondertussen deze ingebouwde radio even ontkoppeld en via een iso adapter naar een Blaupunkt Woodstock 53 geleid. Dit klinkt al een stukje beter, maar toch vind ik het geluid nog wat hol.
Nu dacht ik aan nieuwe boxen vooraan te steken (momenteel 1 composet voor en achteraan). Vooraan is het 16.5cm.
Heb de deurbekleding er al eens afgehaald (en dat deed pij, want je "moet" je vingers er tussen steken om het er dan af te "klikken", en ipv af klikt het er terug op, maar dan nog met mijn vingers er tussen!!! (dat terzijde)), en ik zie dat de 16.5cm woofer op een soort van zwart plastic "buis"/cilinder vast"geplakt" is, die dan op zijn beurt met klinknagels aan de deur zelf gemonteerd is!
Nu mijn vragen:
1.Als ik deze "vw" composet vervang door een Access of Polyglass focal composet, gaat het geluid dan veel beter zijn, ik bedoel ga ik het verschil echt horen?
2.Ik begrijp dat deze nieuwe focal composet dan best ook versterkt wordt? ik heb nog een oude Pioneer versterker GM-202 liggen van 2*50W, is deze voldoende? (moet natuurlijk ook aan mijn budget denken!)
3.Hoe kan ik de woofer van deze nieuwe composet in de deur inbouwen? iemand hier ervaring mee in een Touran? Ik kan niet echt de bestaande woofer van de plastic "buis" aftrekken, aangezien ik niet van plan ben mijn nieuwe composet voor iemand anders te kopen (ik bedoel, als de wagen terug naar de zaak moet, of ik krijg een andere, moet de bestaande er terug in natuurlijk).

Indien absoluut nodig kan ik wel eens foto's maken van de woofer in de deur, maar dan moet de bekleding er weer af, en dan doen mijn vingers weer pijn!

Ik denk toch dat er nog zoals mij moeten zijn, die een beter geluid in een VW Touran willen, hier rijden er toch genoeg van rond, niet?

Alvast bedankt voor alle goede raad.
Greetz.

Garfield
Junior Member

Netherlands
329 Posts

Posted - 09 Aug 2006 :  23:37:35  Show Profile
popnagels vorzichtig uitboren. Daarna de focals vastzetten op een basis van stalen of MDF ringen. Je kan dat achteraf vrij gemakklijk weer terugzetten.

De focals moet je idd wel versterken dus ook je bedrading zal aangepast moeten worden. Hol geluid kan deels opgelost worden door het beter dempen van de deuren.
Geluid zal dan een heel stuk beter moeten klinken.
Go to Top of Page

jacco
Official SyS Sponsor

Netherlands
1859 Posts

Posted - 10 Aug 2006 :  08:41:58  Show Profile  Visit jacco's Homepage
Klinkt misschien raar maar het geen wat het geluid bij meeste OEM radio's slecht maakt is het gebrek aan echte bass. De grootste en eerste opwaardering die je dan ook kan doen (ook in een Touran) is een subwoofer met versterker inbouwen. Wanneer je de subwoofer goed afsteld en de standaard speakers laat voor wat ze zijn en de instellingen op de VW radio op nul zet zoals Bas, Treble en Loudness. Zul je merken dat na het inbouwen van de subwoofer met verstereker zelfs het mid en hoog van de originele speakers aangestuurd door de originele radio beter klinkt. Het beste kan je dan ook de originele speakers met een simpele condensator in serie met de speakers wat ontdoen van de bass signalen ik zou hiervoor een 100uF gebruiken per mid speaker.

Een focal monteren ipv de originele speakers zal wel verbetering geven maar niet zo veel als wanneer een subwoofer wordt gemonteerd je blijft immers met de originele HU werken en gebruik maken van de originele plaatsen.

MTX, Streetwires

www.jcraudiosolutions.nl
www.mtxaudio.eu
www.streetwires.eu.com
Go to Top of Page

jacco
Official SyS Sponsor

Netherlands
1859 Posts

Posted - 10 Aug 2006 :  08:44:30  Show Profile  Visit jacco's Homepage
Ik heb al vaker een subwoofer bijgeplaats en aangesloten op een OEM systeem met behoudt van de OEM speakers en HU. 9 van de 10 keer gaf dit altijd het beste resultaat zonder ingrijpende verbouwingen aan de auto (waren ook vaak lease auto's waar weinig tot niets aan veranderd mocht worden of auto's van de zaak net als deze Touran).

MTX, Streetwires

www.jcraudiosolutions.nl
www.mtxaudio.eu
www.streetwires.eu.com
Go to Top of Page

asleeper
Starting Member

3 Posts

Posted - 10 Aug 2006 :  09:21:36  Show Profile
Een subwoofer bijplaatsen, kan ik niet maken, aangezien dat te hard gaat opvallen, en niet echt zal goedgekeurd worden door de zaak.
Go to Top of Page

asleeper
Starting Member

3 Posts

Posted - 10 Aug 2006 :  09:29:41  Show Profile
quote:
Originally posted by ethanhunt

popnagels vorzichtig uitboren. Daarna de focals vastzetten op een basis van stalen of MDF ringen. Je kan dat achteraf vrij gemakklijk weer terugzetten.

De focals moet je idd wel versterken dus ook je bedrading zal aangepast moeten worden. Hol geluid kan deels opgelost worden door het beter dempen van de deuren.
Geluid zal dan een heel stuk beter moeten klinken.

Hoe bedoel je precies "bedrading vervangen": ook de audio kabels naar de versterker, of alleen de voeding naar de versterker?
Go to Top of Page

jacco
Official SyS Sponsor

Netherlands
1859 Posts

Posted - 10 Aug 2006 :  14:23:00  Show Profile  Visit jacco's Homepage
quote:
Originally posted by asleeper

Een subwoofer bijplaatsen, kan ik niet maken, aangezien dat te hard gaat opvallen, en niet echt zal goedgekeurd worden door de zaak.

Dan zal het een hele klus worden om een goede compo ook in de bas regionen goed te laten spelen. je zult dan op z'n minst de deuren moeten gaan dempen en een zeer stevig montage vlak voor de mid moeten maken.
Daarnaast moet je dan naar een composet gaan zoeken die vrij laag door kan spelen (lager dan 50Hz).

MTX, Streetwires

www.jcraudiosolutions.nl
www.mtxaudio.eu
www.streetwires.eu.com
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Het Forum van ShowYourSound.nl © 2013 ShowYourSound.nl, GK ICT Diensten en Boyd's Car Audio & Electronics Go To Top Of Page
This page was generated in 0.28 seconds. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05
ShowYourSound.nl wordt mede mogelijk gemaakt door:

Stop Spam Harvesters, Join Project Honey Pot