Het Forum van ShowYourSound.nl
Home | Frontpage | Profile | Register | Active Topics | Members | Search | FAQ | RSS | SyS Wiki
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

All Forums
 NL - Produkten / Componenten
 MP3
 MP3 kwaliteit verbeteren
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2
Translate:

Eriktheodorus
Starting Member

Netherlands
20 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  15:45:54  Show Profile
Is er een manier om dit te doen?

Mp3's zijn meestal 128Kb/s. Daar kun je denk ik weinig aan veranderen, maar wat ik bedoel is bevoorbeeld helderer maken.

Ik heb namelijk Windows Media plyer 9.0 met een DFX en dan word het geluid enorm helder. Zo'n functie 'ambience' en 'fidelity' zit erop die het geluid zo gaaf maken. Je weet niet wat je hoort!!!

Kan je de mp3 dan dus ook wijzigen?
is daar een programma voor ofzo?

Als ik in de verkeerde rubriek zit mijn excuses

PatriXx
Advanced Member

Netherlands
8877 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  16:00:40  Show Profile
Wat jij bedoelt zal je waarschijnlijk met DSP instellen op je headunit wel kunnen veranderen, of je dit ook met de computer kunt doen zou ik niet weten. Aan het aantal k/b kun je iig niets veranderen, je kan niet iets toe gaan voegen dat er niet is.
Go to Top of Page

danny
Senior Member

South Sandwich Islands
1357 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  16:13:17  Show Profile  Visit danny's Homepage
ik gebruik altijd DB Power Amp

kan je alles opleuken

MSN
Go to Top of Page

Morninglight
Average Member

Netherlands
631 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  16:14:59  Show Profile  Visit Morninglight's Homepage
De kwaliteit van een bestaande MP3 kan je niet meer verbeteren, het is opgenomen met een bepaalde resolutie en bandbreedte.. Opnieuw encoderen op een hogere banbreedte heeft dus weinig nut want geluid wat niet in de MP3 zit kan je er nooit meer "bij" krijgen.

Enige oplossing is opnieuw opnemen.

Ik encodeer zelf altijd op 224Kbps want op een goede installatie (zoals in je auto ;)) hoor je pas hoe slecht een 128Kbps eigenlijk klinkt Het ligt ook nog aan de encoder en de manier van encoden hoe de uiteindelijke kwaliteit is. Ik gebruik llame op standje HQ

HU: VDO MS4100
Amp: AS F190
Compo: AS X-ion 165
Sub Amp: 2x50W RMS
Sub: Hertz 8" box
Trunk Sonnenschein + 1F cap

Go to Top of Page

Eriktheodorus
Starting Member

Netherlands
20 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  17:50:30  Show Profile
Dus de enige oplossing is een goeie (auto)radio die je op loudness kan zetten en een goeie equalizer heeft?
Go to Top of Page

PatriXx
Advanced Member

Netherlands
8877 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  18:00:00  Show Profile
quote:
Originally posted by Eriktheodorus

Dus de enige oplossing is een goeie (auto)radio die je op loudness kan zetten en een goeie equalizer heeft?

Geen loudness, loudness sucks

DSP is iets heel anders, het staat voor digital signal processor en kan je geluid echt anders laten klinken dus niet alleen verschillende tonen boosten.
Go to Top of Page

Morninglight
Average Member

Netherlands
631 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  18:09:02  Show Profile  Visit Morninglight's Homepage
quote:

MP3 is een zogenaamd lossy encodeer formaat.. bij het encoderen "verlies" je dus muziek data om het bestand kleiner te maken. Bij 128Kbps is er zoveel data verloren dat je echt geluid gaat missen (vooral boven de 15KHz en onder de 100Hz) wat je met de beste equalizer er niet meer bij kan verzinnen..

HU: VDO MS4100
Amp: AS F190
Compo: AS X-ion 165
Sub Amp: 2x50W RMS
Sub: Hertz 8" box
Trunk Sonnenschein + 1F cap

Go to Top of Page

Hobbes
Senior Member

4388 Posts

Posted - 25 Jul 2004 :  20:42:17  Show Profile  Visit Hobbes's Homepage
quote:

Is er een manier om dit te doen?

Mp3's zijn meestal 128Kb/s. Daar kun je denk ik weinig aan veranderen, maar wat ik bedoel is bevoorbeeld helderer maken.

Ik heb namelijk Windows Media plyer 9.0 met een DFX en dan word het geluid enorm helder. Zo'n functie 'ambience' en 'fidelity' zit erop die het geluid zo gaaf maken. Je weet niet wat je hoort!!!

Kan je de mp3 dan dus ook wijzigen?
is daar een programma voor ofzo?

Als ik in de verkeerde rubriek zit mijn excuses

Die DFX is pure bull<translate>P O E P</translate>. Wat eenmaal verloren is gegaan bij het coderen valt echt niet meer te herstellen. Wat DFX doet is een equalizer gebruiken waardoor het geluid helderder wordt (=gewoon meer hoog), en een faseverschil tussen links en rechts waardoor het ruimtelijker lijkt. Misschien wordt er ook nog wel een compressor gebruikt.
Met MP3 kan dat vast ook wel, maar echt beter wordt het er niet van. Het enige wat echt helpt is MP3s van beter kwaliteit zoeken (of zelf maken).

Go to Top of Page

priens
Senior Member

Netherlands
3596 Posts

Posted - 26 Jul 2004 :  19:03:16  Show Profile
quote:
Het enige wat echt helpt is MP3s van beter kwaliteit zoeken (of zelf maken).

Amen!

De logica van Windows:
- Op Ctrl-Alt-Del drukken om te starten.
- Op start klikken om af te sluiten!
Go to Top of Page

Retro-Style
Senior Member

Netherlands
1050 Posts

Posted - 04 Oct 2004 :  01:46:17  Show Profile  Visit Retro-Style's Homepage
Ben ik het ook mee eens. Als je de originele bron hebt, dan kan je een hogere bitrate pakken in een mp3-tje. Wat nu eenmaal verloren is tijdens het coderen, kan je op geen enkele manier meer terug krijgen. Eventueel kun je eens experimenteren met een variabele bitrate, wel op een hoge kwaliteit. Dit scheelt uiteindelijk ook nog in omvang, maar de decoder bepaalt de bitrate nu zelf aan de hand van het nummer. Kijk eens hoe je dit bevalt, anders ga je gewoon voor een constante bitrate.

#########################################
Renault Clio Sport 2.0 16V (2002)
Hu : Pioneer AVIC-X1
Amp: Hifonics Olympus Generation XI --> TE KOOP
Extra Speakers: Focal 690CV 6x9" --> TE KOOP
Sub : Kicker S12L7 12" --> TE KOOP
Powercap: Dietz 1,5 Farad
#########################################

Complete install is te koop!

Het begin van een nieuwe showcase: http://www.showyoursound.nl/Public/ShowCase/Showcase.asp?id=2203
Go to Top of Page

gnijzink
Average Member

Netherlands
524 Posts

Posted - 04 Oct 2004 :  10:28:17  Show Profile  Visit gnijzink's Homepage
quote:

Weet niet met welk programma jij mp3's download,maar met bijv Emule kan je het aantal Kb/s instellen! Ik heb geen downloads onder de 300!

check www.impactsportequipment.nl
Go to Top of Page

Mikeee
Starting Member

Netherlands
20 Posts

Posted - 19 Apr 2005 :  04:07:09  Show Profile
VBR (Variable BitRate) MP3 is het beste formaat, althans, ONDER DE MP3's.
Het gebruikt weinig bitjes als het relatief stil is tijdens een track en gebruik meer naargelang de track drukker klinkt.
Zover ik weet ondersteunen niet alle HU's dit.

"Transcoderen" is het slechtste wat men kan doen. Volstrekt zinloos. Zoals eerder gezegd: "wat er niet in zit kan er ook niet meer bij."
Vers encoderen van de bron is het enige.

Het allerbeste "lossy" audiocodec is OGG Vorbis maar die wordt behalve op de computer maar op weinig andere elektronica ondersteund behalve nu door sommige draagbare Flash- en HDD-spelers. Volgens mij nog geen enkele HU.

Volgens tests in o.a. HIFI-Choice, Computer!Totaal en C'T-magazin is WMA geluidskwaliteit inferieur aan dat van MP3 en is MP3 voorbij 192kbps CBR (Constant BitRate) weinig zinvol daar het geluid er volgens de tests niet echt beter op werd.
Zinvoller bleek VBR gebruiken.

Hopelijk heb je hier wat aan

EDIT: Jezus, het valt me nu pas op dat dit een oude, dode topic is.
Nou ja, weinig aan te doen nu

Edited by - Mikeee on 19 Apr 2005 04:08:52
Go to Top of Page

its_the_dude
New Member

98 Posts

Posted - 30 Apr 2005 :  14:51:18  Show Profile
Hehe, ach ja, leeft ie misschien weer een beetje op . Hmm, ik gebruik altijd de hoogst mogelijke bitrate om mp3's te maken. Ik ga eens kijken wat het verschil is tussen 192, vbr en 320. Laat het asap weten.
Go to Top of Page

its_the_dude
New Member

98 Posts

Posted - 21 May 2005 :  23:06:40  Show Profile
Kan alleen maar zeggen dat het geluid steeds slechter wordt. Vooral "vlakker", minder "vol". Onder 192kb/s is het gewoon niet mooi meer imho. Ik vind zelfs een 1 op 1 gekopieerde cd al minder klinken
Go to Top of Page

Riesh
Koffie Crew Member

-9336 Posts

Posted - 22 May 2005 :  11:53:45  Show Profile
quote:
Originally posted by its_the_dude
Ik vind zelfs een 1 op 1 gekopieerde cd al minder klinken

erg knap. dan heb je of ongelooflijk goede oren of erg slecht materiaal

Project: Getz Crazy
Project: Paseo
Forum: Getz Tuning
Duck tape is like the Force, it has a Dark Side, a Light Side, and it holds the universe together
Go to Top of Page

audiofuhrer
Average Member

Netherlands
519 Posts

Posted - 22 May 2005 :  22:09:39  Show Profile
zijn we ff lekker een topic aan het reanimeren of wat?!

ik had laatst een cd geript naar wma voormaat en gekozen voor 'geen kwaliteitsverlies', had ik ineens
allemaal nummers van een mb of 30.
Dan is een MP3 cd snel gevuld natuurlijk.Ik kon ook geen 2 albums erop kwijt.
Dus ik hou het maar bij VBR of hoger dan 192K/bs klinkt net zo goed.
en niet op de hoogste snelheid branden scheelt ook in kwaliteit.

/////Alpine IVA-D900R - NV e099 - CDT Eurosport compo's ES620Z - CDT 12inch SQ Eurosport Subbie - Sinfoni 120.4x / 150.2x - VW Multivan 4Motion.

Go to Top of Page

its_the_dude
New Member

98 Posts

Posted - 23 May 2005 :  18:44:55  Show Profile
@ riesh: nog gefeliciteerd met je trouwdag! En, ja, probeer het zelf maar eens, kopieer met EAC en luister goed, je zult een verschil horen, de kopie is wat minder "warm". Ligt mss ook wat voor muziek je ript, vind zelf, om andere mensen te laten luisteren naar mijn car-audio, Sade wel geslaagt. Hier hoor ik toch verschil met het origineel (is natuurlijk wel minimaal, klinkt gewoon erg goed). Heb sinds kort juist goed materiaal, das waarschijnlijk ook de reden dat ik het nu hoor

Edited by - its_the_dude on 23 May 2005 18:45:38
Go to Top of Page

Riesh
Koffie Crew Member

-9336 Posts

Posted - 23 May 2005 :  19:47:50  Show Profile
@Dude:

Bedankt voor de felicitaties.
Toch ben ik het niet met je eens, ik draai alleen kopieën in de auto, maar ik weet zeker dat je het verschil niet hoort. Ik brand overigens op een lagere (4speed) snelheid op goede cdr's (Tayo Yuden) om te zorgen dat de kopie zo makkelijk mogelijk te lezen is door een speler. Wellicht dat dit (en mijn yamaha brander) ook nog verschil uitmaakt.

Duck tape is like the Force, it has a Dark Side, a Light Side, and it holds the universe together

Edited by - Riesh on 23 May 2005 19:48:31
Go to Top of Page

its_the_dude
New Member

98 Posts

Posted - 23 May 2005 :  19:54:00  Show Profile
@ Riesh: You are welcome! Hmm, Tayo Yuden? Heb ik eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Ik ga het eens proberen. Ik brand altijd op de laagst mogelijken snelheid maar mijn brander gaat niet lager dan 8x, wellicht dat daar nog een probleem in zit?
Go to Top of Page

Riesh
Koffie Crew Member

-9336 Posts

Posted - 23 May 2005 :  20:04:00  Show Profile
Toch blijf ik het sterk vinden dat je nog verschil kan horen, dat zou niet moeten mogen met een digitale 1op1 copie

Go to Top of Page

kleuver
Senior Member

Israel
1646 Posts

Posted - 23 May 2005 :  20:15:28  Show Profile  Visit kleuver's Homepage
quote:
Originally posted by Riesh

Toch blijf ik het sterk vinden dat je nog verschil kan horen, dat zou niet moeten mogen met een digitale 1op1 copie

Keertje bij mij thuis komen luisteren Riesh. Ik hoor het ook en dat zegt wel wat Oja pakken we effe een biertje. Nu moet ik wel zeggen dat het in de auto bijna of helemaal niet te horen is maar op een goede Home audio systeem zeker wel.

SPL install Fiat Panda Team BeMi Peter Tim & Tim street-A
Nederlands Kampioen 2005 155.4DB
2006
154.6db 2x10"Rodek met 2Xext3000
156.8DB 1X12Atomic APX on 2XSPL dynamics D7
157DB met 4X1600D op 1 15inch Atomic APXX Nieuw NL record.
2007 Street-A 156,9db
2008 3e Street-A WK 157,7db
2009 WR holder street-A 158,4db 1x12inch CS woofer 1X ELT12 CS amplifier
Oddysee 1750 battery
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
Het Forum van ShowYourSound.nl © 2007 ShowYourSound.nl, GK ICT Diensten en Boyd's Car Audio & Electronics Go To Top Of Page
This page was generated in 0.48 seconds. Powered By: Snitz Forums 2000 Version 3.4.05
ShowYourSound.nl wordt mede mogelijk gemaakt door: